34-letnia osoba zatrudniona przez nas na podstawie umowy zlecenia, którą wykonuje we własnym mieszkaniu, złamała rękę w wyniku poślizgnięcia na mokrej posadzce. Czy z tego tytułu powinniśmy wypłacić jej jakieś świadczenia powypadkowe, czy też „normalny” zasiłek chorobowy?
Od 1 czerwca tego roku na podstawie umowy zlecenia angażujemy zleceniobiorcę. Ze zlecenia został on zgłoszony do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego. Nie przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego przystąpił dopiero od 1 września. Zgłoszenie wyrejestrowania i zgłoszenie do chorobowego przekazaliśmy jeszcze w sierpniu. 11 września zleceniobiorca złożył wniosek o wypłatę zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego – 9 tygodni. Z urlopu ma korzystać od 9 października. Jesteśmy płatnikiem zasiłków. Jak ustalić podstawę wymiaru zasiłku, jeżeli wynagrodzenie zleceniobiorcy wynosi 30 zł za godzinę i wypłaciliśmy:
Czy w takim przypadku obowiązuje 90-dniowy okres wyczekiwania? Jakie dokumenty powinien nam złożyć? W jakiej wysokości i od jakiej podstawy wypłacać zasiłek i w jakim terminie?
Przegapiliśmy zmianę wynagrodzenia minimalnego mającą miejsce 1 lipca br. i w związku z tym nadal nie opłacaliśmy składek na ubezpieczenia społeczne za zleceniobiorcę, który z tytułu zatrudnienia w innej firmie na 1/2 etatu otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości 3.500 zł. Jak skorygować ten błąd?
Współpracowaliśmy z osobą fizyczną na umowę zlecenia. Zleceniobiorca był wynagradzany w sposób godzinowy, a wynagrodzenie wypłacaliśmy z przesunięciem. Zleceniobiorca podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, jednak w trakcie bieżącego miesiąca zrezygnował z niego. Jak będzie wyglądała kwestia rozliczeń ZUS? Czy mam naliczyć składkę chorobową od pełnej kwoty otrzymanego wynagrodzenia, czy też składki tej nie naliczać?
Otrzymaliśmy informację z ZUS, że osoba która od 1 października do 31 grudnia 2022 r. wykonywała u nas umowę zlecenia i była zgłoszona tylko do ubezpieczenie zdrowotnego, powinna podlegać nie tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu, ale także ubezpieczeniom społecznym. Od 1 stycznia 2023 r. osoba ta nie wykonuje już u nas zlecenia. Czy w takim przypadku po opłaceniu całości składek do ZUS-u możemy wystąpić do byłego zleceniobiorcy o zwrot składek? Czy należy złożyć korektę PIT-11 za 2022 r.? Co w sytuacji, gdy były zleceniobiorca nie zwróci zapłaconych za niego składek?
Zleceniobiorcy będą od lutego mieli możliwość korzystać z zakwaterowania. Czy świadczenie w naturze w postaci zakwaterowania zleceniobiorcy w lokalu mieszkalnym, który jest własnością płatnika, stanowi podstawę do naliczania składek ZUS?
Umowa zlecenia rodzi obowiązek ubezpieczeń emerytalnych, rentowych oraz ubezpieczenia wypadkowego. Istnieją jednak sytuacje, w których obowiązek ten jest wyłączony, i to powinien ustalić płatnik składek. To na nim ciąży bowiem obowiązek właściwego zgłoszenia zleceniobiorcy do ubezpieczeń społecznych oraz do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS. Aby upewnić się, czy prawidłowo opłacaliśmy składki za zleceniobiorcę, warto złożyć w ZUS wniosek USZ.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.