W 2024 roku pracodawcy muszą przeznaczyć na ZFŚS znacząco większe środki niż w latach poprzednich. Jest to efektem „odmrożenia” podstawy odpisów na ten fundusz, co stanowi istotną zmianę w stosunku do praktyki funkcjonującej w tym zakresie od kilkunastu lat.
W 2024 roku pracodawcy będą musieli przeznaczyć na ZFŚS znacząco większe środki niż w latach poprzednich. Jest to efektem „odmrożenia” podstawy odpisów na ten fundusz, co stanowi istotną zmianę w stosunku do praktyki funkcjonującej w tym zakresie od kilkunastu lat.
Jakie kroki należy podjąć, jeśli w wyniku wcześniej podjętych działań (wezwanie do zwrotu, pozew cywilny) nie uda się odzyskać od pracownika nienależnie wypłaconego świadczenia z ZFŚS? Z jakimi konsekwencjami z obszaru dyscypliny finansów publicznych może spotkać się w takim przypadku dyrektor?
Lato to okres, na który tradycyjnie przypada szczyt urlopowy. Urlopującym pracownikom przyznawane są różnego rodzaju dofinansowania pokrywane najczęściej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ale nie tylko. Mimo że tego rodzaju wypłaty generalnie zwolnione są z oskładkowania, od niektórych z nich składki powinny być jednak odprowadzone – o czym często zapominają pracodawcy. Ostatnio dość popularnym świadczeniem, zwłaszcza w niektórych grupach zawodowych, jest umożliwienie wyjazdu urlopowego samochodem pracodawcy, co również wiąże się z obowiązkiem naliczenia składek.
Od tego roku pracownikom wypłacamy tzw. wczasy pod gruszą w wysokości przekraczającej odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Czy od różnicy między dopłatą a kwotą odpisu powinniśmy naliczać składki?
Jaką kwotę należy doliczyć do limitu zwolnienia z PIT w przypadku wycieczki dofinansowywanej ze środków ZFŚS. Na przykład koszt wycieczki na osobę wyniósł 1.000 zł, ale jednemu pracownikowi zakład pracy dofinansowuje 95%, a drugiemu 90% (w zależności od dochodu przypadającego na członka rodziny). Czy do limitu wliczamy kwotę 1.000 zł, czy kwotę pomniejszoną o dopłatę pracownika, np. pracownikowi, któremu dofinansowano koszt w 90%, wliczamy 900 zł?
Do 31 maja 2023 r. pracodawcy muszą obliczyć i przekazać na wydzielony rachunek bankowy część odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jest to kwota stanowiąca co najmniej 75% równowartości odpisów obowiązkowych. Pierwszą czynnością jest ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych.
Kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów obowiązkowych na fundusz socjalny należy do 31 maja obliczyć i przekazać na wydzielony rachunek bankowy. Pierwszym krokiem jest ustalenie przeciętnej część liczby zatrudnionych.
Polecamy Wam przydatne narzędzie, jakim jest kalkulator odpisu na ZFŚS (zakładowy fundusz świadczeń socjalnych). Umożliwia on ustalenie średniej liczby etatów na potrzeby ustalenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wyliczenie jego wysokości ze względu na strukturę zatrudnienia u pracodawcy.
Do końca września na rachunek bankowy ZFŚS powinna trafić równowartość 100% zarówno odpisów podstawowych, jak i fakultatywnych. Kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisu należało przekazać na rachunek do 31 maja. Pracodawcy, którzy w maju nie dokonali odpisu w całości, obecnie muszą tę kwotę uzupełnić.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.