praca przy komputerze

Bhp przy monitorze ekranowym od 17 maja 2024 r.

Praca przy komputerze – pracodawcy mają czas do 17 maja

Jeszcze tylko miesiąc mają pracodawcy na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitor ekranowy do nowych wymagań. Już 17 maja 2024 r. wszystkie stanowiska muszą spełniać nowe wymogi. W związku z tym część pracodawców będzie musiała np. wymienić dotychczas używane przez pracowników krzesła czy dokupić dodatkowe monitory, klawiatury i myszki. Ostatnia nowelizacja przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe uznała wreszcie laptopy za powszechne narzędzia pracy i uregulowała kwestie związane z ich użytkowaniem.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Jakie nowe wymagania od 17 maja muszą spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe?
  2. Kto jest uznawany za pracownika użytkującego monitor ekranowy w rozumieniu przepisów bhp i jakie zmiany wprowadzają najnowsze przepisy?
  3. Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracowników korzystających z monitorów ekranowych pod względem profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz refundacji okularów lub szkieł kontaktowych?
  4. W jaki sposób powinno być zorganizowane ergonomiczne stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy, aby zapewnić bezpieczeństwo i higienę pracy zgodnie z aktualnymi przepisami?
  5. Jakie kryteria musi spełniać krzesło do pracy przy monitorze ekranowym według najnowszych przepisów bhp i jakie zmiany wprowadzono tym w zakresie?
  6. Jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracowników wykonujących pracę zdalną?
BHP na stanowisku pracy z monitorem ekranowym według zmienionych przepisów w pytaniach i odpowiedziach

BHP na stanowisku pracy z monitorem ekranowym według zmienionych przepisów w pytaniach i odpowiedziach

Od 17 listopada 2023 r. wchodzą w życie zmiany do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany były niezbędne z uwagi na rozwój techniki. Jednak nowe przepisy rodzą wątpliwości dotyczące m.in. prawidłowego ich stosowania i interpretacji . Mając to na uwadze, zebraliśmy najczęściej pojawiające się pytania, kierowane do ekspertów Portalu BHP. Poznaj zatem wyjaśnienia dotyczące stosowania przepisów wprowadzanych rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Obecny postęp ma znaczący wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy. Odnowi się to w szczególności do powszechnego wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy. Natomiast dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe funkcjonuje już ponad 20 lat bez zmian. Mając to na uwadze pojawiła się konieczność dostosowania przepisów rozporządzenia do zmieniającego się świata technologii i techniki.

Ponadto analizy dotyczące obowiązujących, ponad 20-letnich rozwiązań doprowadziły do wniosku, że obecnie konieczne jest umożliwienie pracodawcom pewnej swobody w organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ergonomii na stanowisku pracy.

W związku z powyższym, rozporządzenie rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza zmiany zarówno w treści rozporządzenia przez doprecyzowanie i uaktualnienie poszczególnych definicji. Ponadto wprowadza także zmiany w szczegółowych wymaganiach zawartych w załączniku.

Zmiany w stosunku do obowiązujących obecnie regulacji będą polegały m.in. na:

  • modyfikacji definicji pojęcia stanowiska pracy w celu jej uaktualnienia i uporządkowania, w szczególności poprzez usunięcie z tej definicji nieużywanych obecnie stacji dyskietek i trackball,

  • rezygnacji z definicji pojęcia systemu komputerowego, gdyż pojęcie to jest powszechnie znane i nie budzi wątpliwości, stąd nie ma potrzeby pozostawienia jego definicji,

  • wprowadzeniu wymagań dotyczących stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, w szczególności laptopów (konieczność wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny lub podstawę oraz dodatkową klawiaturę i mysz),

  • doprecyzowaniu i uaktualnieniu wymagań, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, w szczególności w zakresie ustawienia monitora i innych elementów wyposażenia, takich jak klawiatura, stół czy krzesło,tak aby spełniały one warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

Celem zmian jest taka organizacja stanowisk pracy, aby były zgodne z wymaganiami ergonomii oraz wpływały na jak najmniejsze obciążenia pracowników, szczególnie na układ mięśniowo – szkieletowy oraz wzrok.